web analytics

مدیریت تجربه مشتری (CEM)

مدیریت تجربه مشتری

در مطالب قبلی در خصوص عصرهای کسب و کار صحبت کردیم. همانطور که گفته شد در عصر بازاریابی مشتری مداری و اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری بسیار مهم تر از سایر عصرها هستند. در کنار محصول با کیفیت و تامین نیازهای اولیه مشتریان، بایستی برای موفقیت در اقیانوس قرمز (فضای کسب و کار با رقبای زیاد) تجربه خرید مشتری را نیز مدیریت نمایید.

در استراتژی های مشتری مدار، میزان بازگشت سرمایه به میزان وفاداری مشتری و خریدهای مجدد مشتریان وابسته است و تنها مشتریانی برای بار دوم به شما مراجعه میکنند که در خرید اول خود حس خوشایندی را تجربه کرده اند.

اما برای مدیریت تجربه مشتری (Customer Experience Management) هیچ نسخه ی از قبل آماده ای برای کسب و کارها وجود ندارد. شما باید در این مسیر سرمایه گذاری بلند مدتی داشته باشید. ابتدا بایستی در مسیر جمع آوری اطلاعات از مشتریان، شاخص های مهم در تجربه مشتری را تعریف نمایید. به عنوان مثال میزان رضایت از کیفیت محصول خریداری شده یا مفید بودن راهنمایی های پیش از خرید حتی در صورت نهایی نشدن خرید مشتری می تواند از نمونه این شاخص ها برای کسب و کار شما باشد.

توجه داشته باشید که شما بایستی شاخص های ویژه کسب و کار خود را شناسایی نمایید. امروزه دیگر نیاز نیست تا برای جمع آوری اطلاعات در این شاخص ها تیم های خود را به تحقیقات میدانی بفرستید، بلکه می توانید با استفاده از راهکارهای نرم افزاری این فرآیند را برای خود و مشتریان تان ساده تر و جذاب تر طراحی نمایید.

نکته بسیار مهم این است که ارتباط مستمر و ارزش آفرین را با مشتری خود حفظ نمایید و نیازهای آن ها را در سریع ترین زمان ممکن و به ساده ترین شکل و با بهترین کیفیت مرتفع نمایید. کاری کنید تا مشتری با رضایت و شادمانی شما را به دیگران معرفی نماید.

نظرات کاربران
دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.